dijous, 12 de novembre del 2009

Seminari dia 12/11/2009

  • En la sessió d'avui hem fet una reflexió sobre la pel·lícula de Billy Elliot i una posada en comú sobre unes qüestions de gènere i educació.

Billy Elliot 
  • La pel·lícula tracta sobre un noi que viu en un poble Britànic on la situació econòmica de la família és baixa, a més a més el pare i el germà són miners i estan passant per una època de revoltes i bagues mineres. 
  • El tema que vol aprofundir la pel·lícula és com el nen a força de voluntat lluita per aconseguir el que es proposa en aquest cas la dansa. Ens mostra com lluita contra el seu pare i el seu germà que es senten desepcionats del nen per no se boxejador i a més a més el tracten de homosexual, també la lluita amb el poble, que a primera vista es riuen d'ell, però a mesura que transcorra la història i veuen que el nen te talent, el poble l'acabava donat un bot de confiança.
  • Podem observar diferents estereotips: sexisme, pare= fort, fill= dèbil, àvia=paper de moble, no existeix per la família...
  • Una cosa impactant de la pel·lícula és com entre ells es mostren molt poc els sentiments, són molt freds en aquest sentit. En moments on donaries una abraçada, un petó per donar confiança en la persona o mostrar un petit moment d'estimació, els personatges de la pel·lícula no ho mostren, només en moments molt concrets i unes abraçades molt seques. Aquest punt m'ha impactat molt, ja que per mi donar una abraçada per donar ànims o mostrar petis moments d'estimació són coses molt properes en el meu dia a dia.
Refelxió: genère i educació

1. Sexe i gènere, són el mateix?
  • No són el mateix. Sexe ens referim quan discutim sobre categories biològiques associades a les dues classes sexuals, femella o mascle. Gènere ens referim quan discutim sobre les categories psicosocials que s'assignen als homes i a les dones.
2. En quin moment de la vida d'una criatura comencem a descobrir pràctiques tipificats de gènere?
  • Es comencen a descobrir pràctiques tipificats de gènere des de que neix la criatura. Exemple: a les nenes es fan arracades als nens no, les nenes roba de color rosa, els nens roba de color blava...
3. Quin és el paper dels pares/mares en la construcció d'arquetips de gènere?
  • El paper dels pares/mares és el principal alhora de la construcció d'arquetips de gènere, és a dir si els nens veuen que el pare veu la televisió quan la mare fa el dinar, els nens repetiran aquella situació.
4. Quin és el paper dels mass-media en la creació d'arquetips de gènere?
  • Els mass-media tenen un gran paper en la creació d'arquetips de gènere, ja que en els anuncis separen que va per nens i que va per nenes, exemple: les joguines. També ens els dibuixos, que separen quins dibuixos va dirigit per nens i quin per nenes.
5. Creieu que en les nostres pràctiques docents afavorim la construcció de discursos tipificats de gènere?
  • Sí, crec que en les pràctiques docents afavoreixen en la construcció de discursos tipificats de gènere, per exemple en les feines de casa ( mare= fer el menjar ), a l'escola ( mare= reunió de pares ). El mestres tampoc són conscients alhora de actuar i més d'una vegada afavoreixen en la construcció de discursos tipificats, exemple: diga-li a la mare que et posi un jersei a la motxilla. Per què no diem diga-li a la mare?.
6. Quin efecte té pel desenvolupament d'un nen, una educació basada en discursos tipificats de gènere? I una nena?
  • El efecte que té un desenvolupament de l'educació basada en discurs tipificat de gènere és molt important, ja que el nen o nena repeteix el que veu a casa, al carrer, a la TV... si el nen veu que les noies no juguen a futbol, no deixarà juga a futbol a la nena de la seva classe, si el nen veu que a casa seva el pare no fa el dinar, ell tampoc ho farà...
7. Hi ha activitats físiques o esportives exclusivament per a nois? I per a noies? Per què?
  • No hi han activitats físiques o esportives exclusivament per a nois o per a noies, sinó que la societat fa separació. Exemple: nens futbol, basquet... I noies: dansa, natació sincronitzada...
8. Quines són les conseqüències d'una societat adulta que ha estat educada en base arquetips de gènere?
  • Les conseqüències són que els nens repeteixen el que veuen i si aquesta educació no canvia, no es podrà eliminar mai els arquetips de gènere.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada